top of page

Grundtvig/Koldsk

 

“Først oplive, så oplyse”

Selvom formuleringen er mere end 150 år gammel, er betydningen lige relevant. For det skal være meningsfuldt for børn at gå i skole. Undervisningens vigtigste formål er at give børn mod på livet og lyst til at undersøge verden. 

 

“Det levende ord” 

Samtale og praksiserfaring er det vigtigste middel i undervisningen på skolen. Fortællingen er central for både voksne og børn, fordi de voksne både er fortællende, men også skaber rammerne for, at eleverne kan blive medfortællende

Eleverne er fx medfortællende og skabende når de arbejder med teater, billedkunst, emner, musik, animation og storyline forløb, for her kan de sætte deres egne fortællinger i spil.

 

“Ordet skaber hvad det nævner”

Når vi har fokus på det som lykkes, er det også dét, vi får mere af. 

En anerkendende tilgang til både børn og voksne, er en måde at møde verden på, hvor man har fokus på det som lykkes. Vi mennesker gør det bedste vi kan, med den viden vi har lige nu. Udvikling er altid en mulighed gennem guidning af autentiske og tydelige voksne, som formår at skabe et ligeværdigt samspil.

 

“Levende vekselvirkning”

Det er i relationerne med hinanden at vi gør os umage, forandrer og udvikler os for så at finde ud af hvem vi er. Det gælder både forholdet eleverne imellem, men også mellem lærer og elever. Elev og lærer udvikler sig sammen og bliver klogere på både hinanden, sig selv, undervisning og verden. 

“Folk der lærer for at leve, har anderledes hastværk end folk der lever for at lære”

Læring tager tid. Udvikling af kompetencer tager tid. Tid er ikke en selvfølge, men derimod en mangelvare. Ikke desto mindre har børn brug for tid for at kunne tilegne sig viden og kompetencer.  (...)

 

Frihed til at lave undervisning som: ‘Tænder lys’ og ‘danner for livet’

Som friskole har vi stor frihed i forhold til hvordan vi forvalter vores undervisning, så længe undervisningen naturligvis står fagligt mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Det betyder, at vi løbende evaluerer hvilken inddeling af fag og elever der er mest givende for netop den børnegruppe vi står med lige nu. Det betyder også at vi ofte laver emnebaseret undervisning, fordi det giver større mulighed for at nå hele vejen rundt om vores faglige emner.

bottom of page