Vores værdigrundlag
Skolen tager sit afsæt i den grundtvig-koldske skoletradition, hvor der lægges stor vægt på skolen som et fællesskab. Fællesskab opbygger vi ved at mange gør meget sammen – tit! Vi ønsker en levende skole, hvor der er godt at være og lære. Vi er ikke blot statens forlængede arm, men et sted med ånd og fri vilje. Skolens virke er præget af åndsfrihed, deltagelse og demokrati.
Vores hverdag er bygget op omkring
- Forpligtende fællesskaber
- Alsidighed
- Ligeværdighed
- Faglighed
- Æstetiske læreprocesser
(praktisk/musisk/kreativ)
Den personlige underviser, hvor undervisningen taler til hoved, hænder og hjerte
Mødet og vekselvirkningen mellem den voksne og barnet har stor betydning. Den voksne skal ikke kun nå et bestemt fagligt mål med barnet. Den voksne er et menneske, som barnet skal kunne mærke gennem engagement og nærvær. Vi bestræber os på at at tilrettelægge alsidige forløb, hvor børn og voksne leger, skaber og fortolker teori, fag, musik, sang, teater, dans, maleri, film, historiefortælling, rollespil i digitale, analoge, praktiske og fysiske udtryk. Vi benytter os af én eller flere kunstneriske udtryksformer til at spejle os i og udtrykke os gennem. Fag og teori tilegnes gennem praktiske og æstetiske forløb, der taler til hoved, hænder og hjerte. Vores undervisningstilgang er produkt,- projekt,- og praktisk musisk orienteret, ligeså i den forstand, at undervisningen er sanselig og at vi ofte benytter naturen som undervisningslokale.