En vigtig start på livet
På Gudenådalens Friskole er vi så heldige at have en børnehave “under samme hat”.
Det gør at overgangen mellem de to institutioner, er ukompliceret.
Når det bliver forår, finder vi en bestemt ugedag, hvor maxi-børnene kommer fast i SFO sammen med en kendt voksen fra børnehaven.
Leg første skoledag
Vi holder hvert år "Lege næste skoleår" hvor Lillegruppen får besøg af de kommende 0. klasses børn.
Det er en vigtig dag for især børnehavebørn, der får en smagsprøve på hvad det vil sige at være i Lillegruppen som skolebarn. Der er morgenbrød til nye forældre i Lillegruppen imens børnene lærer deres nye lærere og kommende klassekammerater at kende med leg og sang og frikvarter sammen. Kommende skolebørn, fra andre børnehaver, bliver også inviteret til leg første skoledag.
Denne dag deltager forældrene til de kommende 0. klasses børn. Dagen er typisk fra 8.15 - 12.00.
Lillegruppen
I Lillegruppen på Gudenådalens Friskole er der plads til ca. 32 børn. I Lillegruppen på Gudenådalens Friskole er der plads til ca. 32 børn. Her øver børnene sig på at være skolebarn samt at indgå i et skolefælleskab.
Tæppet - et samlingspunkt i Lillegruppen.
Børn i Lillegruppen har to steder at sidde: En tæppeplads og en plads ved et skolebord, gerne i grupper. Når børnene sidder på deres tæppeplads, har de alle næsen vendt mod tavlen og dermed egner denne plads sig til at kunne modtage en fælles introduktion eller en fælles besked. Tæppet kan også danne rammen for aktiviteter, hvor udgangspunktet er en cirkel, hvis alle f.eks. har brug for at kunne se hinanden til en snak, hvis der skal vises noget til “Den gyldne time” eller hvis vi laver sanglege.Tæppet, sammen med pladsen ved bordet giver tilsammen en fantastisk mulighed for at veksle mellem “op og stå” og “ned at sidde” og det at bevæge sig i flere planer i det samme rum.Tæppet har derudover en samlende funktion.
Heste/Føl-ordning
På Gudenådalensfriskole kalder vi vores mentorordning "Heste-Føl-ordning". Alle børnehaveklasseelever (føl) bliver tilknyttet en elev i 5. klasse (hest), som de følger indtil de selv kommer i 5. klasse og får deres eget føl. Heste og føl sidder sammen til morgensamling hvor hesten hjælper med at guide føllet. Føl og hest vil være faste følgesvende indtil "hesten" går ud af skolen.
Hest og føl er også sammen i flere af vores anderledes og udvalgte temadage, hvor deres relation gør, at det bliver trygt for for føllet at være i skole selvom tingene er anderledes og giver hesten mulighed for at øve sig i at tage ansvar. Det giver et bredt kendskab til hinanden på tværs af alder og køn.
Heste-Føl ordningen er til for at styrke bygge bro og båndet mellem de store elever og de små elever. De store elever lære at inkludere og tage ansvar for de mindre klasser, som styrker fælleskabet på hele skolen.
Børn lærer af børn.
Legepatrulje med Heste/Føl
Legepatruljen består af børn fra 5. klasse, som gerne vil være med til at give børnene fra Lillegruppen en god oplevelse i udvalgte frikvarterer.Patruljen forbereder lege som ståtrold, stregfange, ambulancetik og andre gode kendte lege. Det foregår to gange ugentligt og altid i 10-frikvarteret. Det er et velbesøgt tilbud og de børn der vælger det fra går ud og leger.Legepatruljen kommer ind til Lillegruppen og introducerer de udvalgte lege.
"Vores bog"
Vores bog er en kæmpe bog, som kan dateres tilbage til 1986, hvor skolen startede.
I bogen kan man finde selvportrætter af alle børn, som har gået på skolen.
Der kan findes fælles historier, som er skrevet og illustreret af en klasse eller af en gruppe i fællesskab. Desuden kan man finde små stykker dagbog, hvor børnene sammen med deres lærer har beskrevet lejrture eller andre udflugter og lavet illustrationer til.
Den Gyldne Time
Gyldne Time handler om at øve sit mod til at stå frem foran sine klassekammerater, vise dine kammerater noget om hvem du er, og lære eleverne at lytte til hinanden, er ideen bag Gyldne Time.
Fra bh.kl. til 3. kl har alle elever en “Gylden Time” en gang om året. Sammen med sine forældre forbereder barnet et oplæg på 5-15 min, om noget der interesserer det.
Emnerne gennem årene har været mange fx: Mit kæledyr, min ferie, BMX, fodbold, rundtur på mit værelse, blomster og mange, mange flere. Mange børn glæder sig til det, og ved lang tid i forvejen, hvad det vil fortælle om.
100 dagsfest
Der er 200 skoledage på et skoleår. En del af den faste morgenrutine i Lillegruppen er at holde regnskab over, hvor mange skoledage der nu er gået. Når skoledag nr. 100 nås, afholdes 100 dagesfesten. Til denne dag har hvert barn medbragt 100 små ens ting, som de grupperer og opstiller på en fælles udstilling. Der synges en hjemmelavet 100-dagesfestsang. Der hoppes 100 hop, der regnes regnestykker med 100, der tages et foto, hvor børnene tilsammen danner tallet 100 med deres kroppe og meget mere.
Dagen holdes internt.
Bogstavefest
Hvert år afholder Lillegruppen bogtavsfest, hvor bedsteforældre inviteres. Børnene viser på denne dag, at de kan en masse bogstavsange. De oplæser små bogstavhistorier, som de selv har skrevet ud fra deres eget forbogstav. Der gennemføres et bogstavløb, hvor bedsteforældre og børn deles ind i grupper og løser forskellige opgaver fordelt på forskellige poster. Lillegruppen serverer altid bogstavkager, som de selv har bagt og dagen sluttes af med at bedsteforældrene bliver og får kaffe, mens børnene spiser madpakker.
Lejrtur i Lillegruppen
I Lillegruppen er lejrturen i maj måned. Der er to overnatninger og det prioriteres at lejren ligger i kort afstand fra skolen. Hvis det er muligt cykles der ud til lejren. På lejren hygges der med forskellige aktiviteter, der laves mad og vaskes op i fællesskab og relationer mellem barn/barn og barn/voksen styrkes. Lejrskole er en af hjørnestenene i vores skole.